Senin, 24 September 2012

Manfaat Buah Pisang


MANFAAT BUAH PISANG

Kandungan kalium, vitamin C, dan vitamin E dalam pisang yang dipanen sebelum matang dengan dipanen setelah matang sangat mencolok.  Sebagai salah satu unsur mineral esensial, kalium mempunyai sifat yang unik.  Unsur ini sangat diperlukan oleh tanaman untuk metabolisme karbohidrat dan membentuk jaringan, tetapi jika jaringannya sudah tua, unsur ini akan tertinggal di jaringan itu.
 

Pisang yang kita kenal sebagai buah yang biasa ternyata memiliki manfaat yang baynyak bagi tubuh kita diantara nya adalah :


1. Anemia
Pisang tinggi zat besi yang merangsang produksi hemoglobin dalam darah dan membantu mengatasi anemia.’

2. Tekanan Darah Tinggi
Buah tropis memiliki kandungan kalium yang tinggi tetapi rendah garam, sehingga sempurna untuk mencegah dan mengurangi tekanan darah tinggi. Badan Obat dan Makanan US (FDA) mengizinkan produsen buah ini mengklaim pisang menurunkan risiko tekanan darah dan stroke.

3.Meningkatkan konsentrasi
Kemampuan belajar siswa yang makan pisang saat sarapan dan makan siang terpacu karena kandungan kalsium tinggi dalam pisang. Kalsium berfungsi membantu meningkatkan konsetrasi dan kewaspadaan.

4. Sembelit
Tinggi kadar serat yang membantu menormalkan pencernaan dan membantu mengatasi sembelit tanpa obat-obatan laksatif.

5. Depresi
Para penderita depresi merasa lebih baik setelah makan pisang. Sebab, pisang mengandung tryptophan, sejenis protein yang diubah menjadi serotonin dalam tubuh untuk memberi rasa relaks, memperbaiki mood dan membuat bahagia.

6. Obat mabuk
Cara termudah untuk mengobati rasa sakit dan mual akibat mabuk adalah dengan milkshake pisang dicampur madu. Pisang menenangkan perut dan madu meningkatkan kembali gula darah.

7. Penyakit Jantung
Pisang memiliki efek antasid, sehingga bila merasa hati seperti terbakar, makan pisang akan meringankan rasa sakit. Makan pisang secara teratur dapat mengurangi risiko stroke sebesar 40 persen.

8. Morning Sickness (mual pada wanita hamil)
Mengemil pisang di antara waktu makan besar membantu menjaga kadar gula dan mencegah mual-mual pada wanita hamil.

9. Gigitan Nyamuk
Sebelum menggunakan krim anti-gigitan serangga, coba olesi bagian yang terkena gigitan nyamuk dengan bagian dalam pisang kulit pisang. Ini akan mengurangi pembengkakan dan iritasi.

10. Saraf
Buah pisang tinggi kadar vitamin B yang membantu menenangkan sistem saraf dan mengurangi stres dengan kandungan potasiumnya.

11. PMS (Nyeri haid)
Vitamin B6 dalam pisang mengontrol tingkat glukosa darah, yang dapat mempengaruhi suasana hati Anda menjelang menstruasi.

12. Merokok
Pisang juga dapat membantu orang yang mencoba berhenti merokok. Tingkat vitamin C, A, B6, dan B12 yang dikandungnya, bersama dengan kalium dan magnesium, membantu tubuh cepat sembuh dari efek racun nikotin.

13. Pengendali suhu tubuh
Pisang berfungsi sebagai makanan ‘pendingin’ yang memperbaiki kondisi fisik dan emosional ibu. Pisang dapat menurunkan suhu dalam kandungan dan membantu bayi lahir dengan suhu tubuh tidak tinggi.

14. Maag dan luka usus
Pisang mencegah maag dan luka akibat gangguan pencernaan karena tekturnya yang lembut. Pisang satu-satunya makanan yang membantu mengatasi ulkus over-kronis dan menetralisir iritasi pada bagian dalam perut

15. Kesehatan Mata
Dengan mengkonsuimsi setidaknya tiga buah pisang setiap hari dapat menurunkan resiko gangguan pengelihatan karena usia senja atau biasa disebut degenerasi makula.


16. Baik Untuk Ginjal
Adanya kandungan potasium yang terdapat pada pisang memiliki efek samping yang baik bagi kesehatan ginjal. Disaat tubuh mendapatkan cukup asupan potasium, tubuh akan mengontrol pengeluaran kalsium dalam urin dengan baik. Kondisi ini akan membuat ginjal berfungsi secara optimal dan juga dapat mencegah terbentuknya batu ginjal.

3 komentar:


  1. Tahukah anda apa itu buah goji?

    Menurut laporan Suruhanjaya Teknologi Saintifik China, Goji mengandungi sebatian yang dikenali sebagai lycium polisakarida yang ternyata sangat berkesan dalam meningkatkan imunisasi. Keputusan-keputusan ini disahkan di dalam beberapa ujian klinikal.
    Di dalam satu kajian ke atas sekumpulan pesakit kanser, Goji telah mencetuskan peningkatan kadar transformasi limfosit dan juga bilangan sel darah putih (sukatan fungsi imunisasi). Di dalam kajian lain yang melibatkan sekumpulan mereka yang bilangan sel darah putih di bawah had, Goji meningkatkan fagocitisis dan titre antibodi serum (satu lagi ndex fungsi imunisasi). Aras titre antibodi serum yang tidak sihat telah lama dikaitkan dengan Sindrom keletihan yang kronik (dikenali juga dengan Epstein-Barr).
    500 Kali Ganda Lebih Vitamin C Berbanding Buah Oren
    Pada tahun 1988, Institut Penyelidikan Nutrisi Beijing telah membuat kajian terperinci analisis kimia dan komposisi nutrisional buah Goji kering. Apa yang mereka temui sangat menakjubkan. Buah Goji mengandungi lebih 18 asid amino (6 kali ganda lebih tinggi kadarnya berbanding bee pollen), 21 unsur mineral, lebih beta karoten berbanding lobak dan yang terhebat ialah mengandungi 500 kali ganda lebih Vitamin C berbanding buah oren - mengikut berat). Ia juga kaya dengan Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B6 dan Vitamin E.
    Mungkin kerana faktor-faktor inilah, secara tradisinya masyarakat Cina mengatakan bahawa Goji mampu melindungi fungsi hati, menggantikan tenaga penting, penglihatan yang lebih baik, mengurangkan tekanan darah dan kolestrol. Goji juga dikatakan mampu menguatkan otot dan tulang, merangsang jantung, membantu merawat diabetis dan mati pucuk.
    Asal-usul Buah Goji
    Buah Lycium atau dikenali juga dengan nama Goji merupakan sejenis tumbuhan purba yang biasanya didapati di Asia Timur seperti yang terdapat di Ningxia, China. Di dalam perubatan tradisional, buah Goji dikatakan mempunyai khasiat untuk menyuburkan darah, buah pinggang, hati, memperkayakan yin dan melembapkan paru-paru. Berdasarkan kajian yang dibuat oleh seorang pakar herba dan ahli farmasi berdaftar, Dr. Earl Mindell, R.Ph.,Phd., beliau telah menyenaraikan 34 sebab kenapa pemakanan Goji perlu dijadikan amalan.



    BalasHapus

  2. Dr. Earl Mindell, R.Ph., Ph.D, seorang pakar herba dan nutrisi telah menyenaraikan 34 sebab mengapa anda perlu mengambil goji:-
    1.Goji memanjangkan usia, menghalang diri anda daripada tua sebelum masa menerusi tindakan anti-oksida yang tinggi.
    2.Goji meningkatkan tenaga dan kekuatan anda, terutamanya apabila melawan penyakit.
    3.Goji menjadikan anda rasa dan kelihatan muda. Goji merangsang rembesan HGH ( Hormon Pertumbuhan Manusia), 'hormon remaja"
    4.Goji mengekalkan tekanan darah yang sihat.
    5.Goji mengurangkan risiko kanser
    6.Goji mengurangkan kolestrol
    7.Goji menormalkan gula dalam darah pada peringkat awal diabetes
    8.Goji meningkatkan fungsi seksual dan merawat masalah seksual
    9.Goji membantu mengurangkan berat badan
    10.Goji melegakan sakit kepala dan pening
    11.Goji melegakan insomnia dan tidur yang lebih nyenyak
    12.Goji mengekalkan kesihatan mata dan penglihatan anda
    13.Goji menguatkan jantung anda
    14.Goji menghalang peroksidaan lipid ( yang menyebabkan sakit jantung)
    15.Goji meningkatkan halangan penyakit
    16.Goji meningkatkan respons imunisasi (T-Cell, IL-2, IgA, IgG)
    17.Goji digunakan sebagai rawatan kanser
    18.Goji menempatkan semula dan membaik pulih DNA (menghalang mutasi yang menyebabkan kanser)
    19.Goji menghalang tumbesaran tumor
    20.Goji mengurangkan kesan toksik kemoterapi dan radiasi
    21.Goji membina darah yang kuat, meningkatkan produksi sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan platelet)
    22.Goji meningkatkan limfosit
    23.Goji mengaktifkan enzim anti-radang
    24.Goji menyokong fungsi hati yang sihat
    25.Goji merawat simptom-simptom menopause
    26.Goji menghalang loya di peringkat awal mengandung
    27.Goji meningkatkan kesuburan
    28.Goji menguatkan otot dan tulang anda
    29.Goji menyokong fungsi buah pinggang
    30.Goji meningkatkan memori dan memulih ingatan
    31.Goji membantu batuk kering yang kronik
    32.Goji menghilangkan tekanan dan gelisah
    33.Goji meningkatkan keceriaan dan semangat anda
    34.Goji membantu sistem penghadaman


    BalasHapus
  3. Salam…Sy ada menjual buah goji bery gred A..berat sekitar sekilo angaran ribuan biji di sebabkan buah ini seperti biji bery or kismis jadi bilangan ribuan biji walau sekilo sahaja..memang berbaloi baloi untuk kesihatan seisi keluarga rasanya yang masam manis mesti menjadi kegemaran termasuk anak anak kecil untuk menambah darah dan kesihatan badan dan otak dengan vitamin yang hebat hebat sebungkus harga cuma rm80 free wang pos….cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi) Kebaikan buah goji bery sangat dasyat…………………….
    buah super food…rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..
    diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik. Buah yg sy jual adalah asli…bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk sebiji sebiji yang sudah kering dan terus di kunyah…..amat menyelerakan dan rasa nya membuatkan anda kecur air liur..fuhh sihat dan sedap…itu terbaiklah
    sehari 60 biji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan… Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    BalasHapus